UKK

Kuka voi saada lainaa?

Lainan myöntämisessä otetaan huomioon useita tekijöitä, mutta lainaa myönnetään näillä perusedellytyksillä:

  • Olet 18 vuotta täyttänyt
  • Olet hoitanut raha-asiasi moitteettomasti eikä sinulla ole maksuhäiriömerkintöjä
  • Sinulla on säännölliset tulot
  • Sinulla on suomalainen pankkitili ja vakituinen osoite Suomessa
  • Sinulla on käytössäsi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne

Lopullisen lainapäätöksen saat tekemällä lainahakemuksen.

Miten haen lainaa

Joustoluoton hakeminen on helppoa ja nopeaa.

Kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi turvallisesti sisään lainapalveluun ja syötä tunnistautumisen jälkeen yhteystietosi sekä taloustietosi. Ennen hakemuksen lähettämistä voit vielä vahvistaa tulotietosi käyttämällä Instantor-palvelua tai liittämällä tulotositteesi hakemukseen.

Kun sinulla on voimassa oleva lainasopimus, voit tehdä nostoja verkossa Omilla sivuilla tai lähettämällä tekstiviestin LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) numeroon 16211.

Tarvitseeko lainahakemukseen lähettää liitteitä?

Ennen kuin voimme myöntää lainaa, tarvitsemme vahvistuksen tulotiedoista. Vahvistuksen tarkoituksena on varmistaa, että laina myönnetään vastuullisesti maksukykyisille asiakkaille. Jos et ole käyttänyt Instantor-palvelua, tulotietojen vahvistus tapahtuu lähettämällä kuva tai kopio yhdestä seuraavista:

  • Viimeisimmästä palkkakuitistasi
  • Eläkepäätöksestäsi
  • Tiliotteestasi viimeiseltä kolmelta kuukaudelta
  • Viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestäsi (Vain henkilöiltä, jotka eivät saa säännöllistä palkkalaskelmaa. Esim. yrittäjät ja maanviljelijät)

Mihin voin toimittaa lainahakemuksen liitteet?

Voit lähettää kuvan tai kopion seuraavilla tavoilla:

  • Suoraan lainahakemuslomakkeella
  • Sähköpostilla asiakaspalvelu@lainasto.fi
  • WhatsApp-viestinä numeroon +358 44 560 5506
  • Postitse osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku

Voinko hakea lainaa tekstiviestillä?

Voit tehdä joustoluotolta nostoja tekstiviestillä, mutta alkuperäinen lainahakemus on lähetettävä aina internetpalvelumme kautta.

Milloin saan lainapäätöksen?

Lainahakemuksen voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa, viikon jokaisena päivänä. Kun olet täyttänyt lainahakemuksen loppuun saakka huolellisesti, saat lainapäätöksen viipymättä palvelumme aukioloaikoina eli MA-PE 8-22 ja LA-SU 12–20.

Myönteisen lainapäätöksen yhteydessä myös ensimmäinen nostosi lainalta maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille.

Milloin nostot maksetaan?

Saatuasi myönteisen lainapäätöksen, maksetaan ensimmäinen lainahakuprosessin alussa valitsemasi nostosumma ilmoittamallesi pankkitilille heti hakuprosessin päätteeksi.

Kun sinulla on voimassa oleva lainasopimus, voit tehdä nostoja milloin tahansa, missä tahansa. Rahat siirtyvät samana päivänä Aktian, Nordean, Osuuspankin, POP-Pankin, S-Pankin, Säästöpankin ja Tapiolan tileille. Danske Bankin tilille rahat siirtyvät reaaliajassa arkisin klo 7-17.00 ja muina aikoina seuraavana pankkipäivänä. Muiden pankkien tileille rahojen siirto vie 1-2 pankkipäivää.

Huomioithan, että toisinaan pankkipalveluissa ilmenee viivettä tai ongelmia, jotka vaikuttavat myös meidän palveluihimme.

Miksi nostoni ei onnistu?

Tarkista, että kaikki laskusi ovat ajan tasalla. Myöhässä oleva lasku estää uuden noston tekemisen. Myös luottorajasi voi olla jo käytetty. Nämä kaikki voit tarkistaa Omilta sivuiltasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Tarkista myös, että lähettämäsi tekstiviesti on muodossa LA NOSTOSUMMA (esim. LA 200) ja lähetit sen numeroon 16211.

Minulla on laskuun liittyvä kysymys, mihin voin ottaa yhteyttä?

Laskuun liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme:

  • Puhelinasiakaspalvelu 09 427 05044
  • Sähköpostiasiakaspalvelu asiakaspalvelu@lainasto.fi

Mitä kuluja luoton käyttämisestä aiheutuu?

Jokaisesta nostosta peritään 14 % nostoprovisio ja 5 % kuukausikorko alkaa kertyä sinä päivänä, kun

nostettu luotto on annettu pankille siirrettäväksi luotonsaajan pankkitilille.

Mikä on luoton korko?

Luoton nimelliskorko on 60 %. Luoton todellinen vuosikorko riippuu nostettavasta luoton määrästä ja takaisinmaksuerien määristä. Tyypillisen 2000 euron 12 kk luoton todellinen vuosikorko on 135,62 %, takaisin maksettava summa 3086,91 €. Tyypillinen lyhennysohjelman mukainen maksuaika 2000 € luottorajalle 12 kk käyttäen tasaerälyhennystä.

Miten laina maksetaan takaisin?

Lasku lähetetään sopimuksen mukaan kerran kuukaudessa, 14 vuorokautta ennen eräpäivää. Laskuun on koottu laskua edeltävän kuukauden tapahtumat. Laskun saadessasi voit valita maksatko laskun kertamaksuna vai käytätkö osamaksuvaihtoehtoa. Mikäli hyödynnät osamaksumahdollisuuden, minimilyhennyksen jälkeen avoimeksi jäävälle saldolle lasketaan seuraavan kuukauden laskutusjaksolle kuukausikorkoa 5 %.

Luoton ajantasaisen takaisinmaksettavan loppusumman saat asiakaspalvelustamme puh. 09 427 05044 (pvm/mpm) tai sähköpostitse asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Voit myös tarkastella maksujasi kirjautumalla Omille Sivuillesi, josta näet koko laskutushistoriasi sekä avoimet laskusi. Voit maksaa laskusi suoraan verkkopankkisi kautta painamalla maksupainiketta. Maksutapahtuman jälkeen maksusi näkyy heti maksettuna.

Kuinka paljon on minimilyhennys?

Minimilyhennys on vähintään 50 euroa ja korkeintaan 160 euroa (2000 euron luottorajalla) tai 220 euroa (3000 euron luottorajalla). Avoin saldo sisältää nostetun luoton, nostoprovision sekä kertyneen kuukausikoron.

Minimilyhennyksen määrä on ilmoitettu aina laskulla ja voit aina maksaa suuremmankin summan kuin mitä laskulla vaaditaan. Huomioithan kuitenkin, ettei minimilyhennystä suurempi lyhennys oikeuta seuraavien laskujen maksamatta jättämiseen.

Maksoin kuukausieräni ennen kuin sain laskuni, pitääkö lasku vielä maksaa?

Jos olet maksanut laskusi ennen kuin laskutuskausi on päättynyt, lyhentää maksu avointa velkasaldoasi, mutta lasku pitää vielä maksaa. Lasku lähetetään aina 14 vuorokautta ennen eräpäivää, joten laskutuskausi päättyy ennen tätä. Voit aina tarkistaa tilanteen asiakaspalvelustamme.

Voinko muuttaa laskutuspäivää?

Laskutuspäivän muutoksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044.

Voinko siirtää laskun eräpäivää?

Voit kysyä eräpäivän siirrosta asiakaspalvelustamme, puh. 09 427 05044 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Voinko saada laskun sähköpostiini paperilaskun sijaan?

Kyllä. Laskut on mahdollista saada myös sähköpostitse. Sähköisen laskutustavan valitsemisen jälkeen perinteistä paperilaskua ei lähetetä kotiin vaan lasku toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa.

Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että mahdolliset muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

En ole saanut laskuani, pitääkö minun silti maksaa se?

Kyllä. Mikäli et ole jostain syystä saanut laskua, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Laskun puuttuminen ei oikeuta lainan maksamatta jättämiseen. Lasku on lisäksi aina nähtävillä myös Omilla sivuillasi.

Jos olet valinnut sähköpostilaskutuksen, tarkista aina myös sähköpostisi roskapostilaatikko, ettei lasku ole suodattanut sinne.

Mitkä ovat myöhästyneen maksun tai maksamattoman laskun seuraukset?

Maksuvaikeuksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja neuvotella takaisinmaksun vaihtoehdoista. Tavoitat asiakaspalvelumme sähköpostitse asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044.

Mikäli laskusi jää maksamatta, on kysymys sopimusrikkomuksesta. Kun laskusi maksu on viivästynyt, voidaan maksamattomasta laskusta periä korkolain mukaisesti viivästyskorkoa sekä perintälain mukaisesti muistutus- ja perintäkuluja. Perussääntömme on, että lähetämme maksumuistutuksen 14 vrk kuluttua laskun eräpäivästä. Mikäli maksumuistutus on edelleen maksamatta maksumuistutuksen eräpäivänä, siirrämme avoimen lainan perintään.

Haluan perua lainan, mitä teen?

Voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimispäivämäärästä. Yksittäisiä nostoja ei voi perua.

Peruutuksesta voit ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (myös sähköposti katsotaan kirjalliseksi ilmoitukseksi).

Peruutusilmoituksen voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kerro peruutusilmoituksessa nimesi, henkilötunnuksesi sekä milloin maksat takaisin tekemäsi nostot, jotta asiakaspalvelumme voi laskea takaisinmaksettavan summan. Maksu tulee suorittaa viimeistään 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksen antamisesta.

Miten saan lainakiellon?

Lainakielto haetaan toimittamalla ilmoitus asiasta joko sähköpostitse: asiakaspalvelu@lainasto.fi tai postitse: Lainasto Oy, Kristiinankatu 3 B, 20100 Turku. Ilmoituksen tulee sisältää tarkat henkilötietosi.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitset valtakirjan, jolla sinut on valtuutettu saamaan tietoja toisen henkilön lainasta ja hoitamaan hänen asioitaan. Valtuutus voidaan antaa puhelimitse tai voit toimittaa meille allekirjoitetun valtakirjan.

Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö minun ilmoittaa siitä?

Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, puhelinnumero, sähköposti) tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi.

Kuka on lainanmyöntäjä?

Lainanmyöntäjänä toimii Lainasto Oy, y-tunnus 2382033-5. Lainasto Oy on rekisteröity Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin.

Mitä teen kun en löytänyt vastausta kysymykseeni?

Kaikissa kysymyksissä voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lainasto.fi tai puhelimitse 09 427 05044. Asiakaspalvelumme tavoittaa myös verkkosivujemme chat-palvelun kautta.